OUR MOTORCYCLES
BONNEVILLE FAMILY
Ongetwijfeld de bekendste naam in het motorrijden, de zwanenzang van Edward Turner voor Triumph in 1958 bleek zijn meesterwerk te zijn. Het was de Bonneville T120. Dankzij ongelooflijke prestaties en perfecte verhoudingen, wordt het door velen beschouwd als de absolute Britse klassieker.
Vernoemd naar het wereldsnelheidsrecord op land van 345 km/u in 1956 inspireerde het een hele nieuwe generatie jonge caféracers en bouwde het een legendarische reputatie op ondersteund door actie. Het leverde John Hartle de overwinning op tijdens de Isle of Man TT en brak records in 1969 toen Malcolm Uphill zijn Bonnie over gemiddelde rondetijd van 160 km/u duwde.
De Britse klassieker T100 werd in 2002 gelanceerd en bracht de iconische Bonneville-naam terug naar Triumph met een stijlvolle, gebruiksvriendelijke moderne custom die als een fantastische alleskunner werd beschouwd. Met een gepassioneerd gevolg van trotse eigenaren speelde de T100 een cruciale rol in de geboorte van de moderne custom scene.
De eerste Bonneville met brandstofinjectie en vloeistofkoeling, de T100 bracht de klassieke aandrijving met carburateur naar het moderne tijdperk. De 900cc Bonneville T100 en T100 Black zijn de meest toegankelijke en geavanceerde Bonnevilles die ooit zijn gemaakt. Ze zijn in 2017 opnieuw getransformeerd en beschikken over een groot aantal geavanceerde technologische snufjes en een compleet nieuw chassis voor een zelfverzekerde hanteerbaarheid.
Voor velen is Triumph degene die de eerste en meest legendarische crosser heeft gemaakt. Deze roept nog altijd het beeld en de uitstraling op van Steve McQueen, de filmster uit de 70'er jaren, op zijn 650cc Bonneville 'woestijncrosser' en van de waaghals Evel Knievel, die met zijn legendarische T120TT over de fontein van Caesars Palace sprong. Voortbouwend op deze roemruchte reputatie herintroduceerde Triumph de legendarische Scrambler in 2006 om een hele nieuwe generatie motorrijders te inspireren en de toppositie in te nemen in de nieuwe wereld van custom-klassiekers.
Als een van Triumph’s meest gewilde motoren met zijn kenmerkende hoge uitlaten, legendarische silhouet en opwindende Britse twin-geluid heeft de Street Scrambler de voorkeur voor een klassieke stijl in de stad en allroad-rijplezier.
De Thruxton-legende ontstond met de eerste Bonneville en het race-succes daarvan tijdens de slopende Thruxton 500-races in 1958. Vanaf de eerste overwinning met een prototype, dat werd bereden door de net zo legendarische Britse racer Mike Hailwood, droeg het T120-motorblok van de racer de bijnaam ‘Thruxton’. Aanvankelijk werden slechts 49 racemotorblokken gebouwd voor de Thruxton-serie, maar de naam beklijfde en werd de titel voor de Triumph-racemotoren van de productielijn die de TT en US AMA van de 60'er en 70'er jaren wonnen en die een hele generatie tieners inspireerden voor caféracers op zelf aangepaste T120's.
Na de herintroductie in 2004 en een ingrijpende update in 2015 zijn de Thruxton en Thruxton R van vandaag de moderne klassieke caféracer bij uitstek, met een opwindende prestaties van het 1200cc-blok met hoog vermogen en een chassis, remmen en vering die de legendarische reputatie eer aandoen.
Er wordt wel gezegd dat zo lang als er motorfietsen zijn, mensen erop hebben geracet. De Bonneville, die bij de introductie een revolutionaire snelheid en prestaties bood, was de eerste keus voor de Isle of Man TT en de Thruxton 500. [link out to Isle of Man TT article in racing section] De Thruxton 500-mijls endurance-race werd voornamelijk op het Thruxton-circuit gehouden en bood de ideale gelegenheid voor Britse fabrikanten om te laten zien waartoe hun machines in staat waren. De Bonneville beleefde zijn eerste race-succes op het slopende parcours van Thruxton, zoals winst van de eerste drie plaatsen in 1969 en in datzelfde jaar een record met de eerste ronde van 100 mijl (160 km) per uur op de TT die werd behaald door Malcolm Uphill.
Er zijn niet veel motorfietsen die bij hun introductie met zo veel hartstocht en hectiek zijn ontvangen als de Bonneville Bobber. Ineens wilde iedereen deze motorfiets en na de introductie in 2016 werd dit de snelst verkopende Triumph in de geschiedenis.
De oorsprong van deze motorfiets ligt meer dan 60 jaar terug. De kenmerkende stijl is afkomstig van een Amerikaanse gewoonte na de oorlog om een motorfiets helemaal terug te brengen tot de essentie en het achterspatbord in te korten ('bobbing') voor maximale snelheid, waarbij de Triumphs van dat moment werden gekozen voor hun vermogen en rijgedrag. Voortbouwend op deze legendarische stijl en opwindende prestaties met een prachtig technisch ontwerp en luxe afwerking weet Triumphs nieuwe Bobber toonaangevende prestaties te combineren met eindeloos, origineel custom-minimalisme.
Het lage stuur en het eenpersoonszadel kwamen overweldigend terug in de jaren nul van deze eeuw. Kijk tegenwoordig om je heen op een willekeurige motorbeurs en je weet zeker dat je bobbers zult vinden. Triumph leverde de eerste kant-en-klare fabrieksbobber van alle motormerken, zodat klanten toch een echte Bobber hadden (met volop aanpassingsmogelijkheden) als ze hun standaardmotor niet zelf wilden afzagen.
Het verhaal van de Speedmaster begint met de ongelooflijk rijke historie van de klassieke custom-cruisers van Triumph in de 50'er jaren: opvallende en karaktervolle Britse motoren die waren gebouwd voor een relaxte cruiserstijl.
De Bonneville Speedmaster van 2018 combineert het klassieke Bonneville custom-DNA met alle functionaliteit en kwaliteitsafwerking waarom de nieuwe generatie bekend staat. Voeg daar nog de uitstraling, de technologie, het innovatieve elegante technische ontwerp en het opwindende rijgedrag en geluid van de Bobber aan toe, en nog hogere specificaties en praktische nut voor rijden met een passagier en een relaxte cruiserstijl, en je hebt de perfecte Britse klassieke custom.
Tegenwoordig biedt de serie Modern Classics van Triumph meer keus dan ooit. Ieder model voldoet aan de geldende standaard voor moderne prestaties, technologie, design, vakmanschap en de hoogste kwaliteit wat betreft luxe details en afwerking.
De nieuwe serie werd eerst geïntroduceerd in 2001 en getransformeerd in 2015, en combineert Triumphs tijdloze originele ontwerp-DNA en stijl met de nieuwste rijtechnologie, een toegankelijk nauwkeurig rijgedrag en de nieuwe generatie van de originele Britse twinmotor, die is afgesteld voor een opwindend koppel en geluid. Prachtige moderne Britse motorfietsen, met precisie ontworpen voor echt karakter.
De serie Modern Classics bestaat momenteel uit:
- Bonneville Bobber & Bobber Black
- Bonneville Speedmaster
- Bonneville T100 & Bonneville T100 Black
- Bonneville T120 & Bonneville T120 Black
- Street Cup
- Street Scrambler
- Street Twin
- Thruxton & Thruxton R
TRIUMPH FACTORY CUSTOM
MODERN CLASSIC
ADVENTURE
PERFORMANCE STREET
PERFORMANCE STREET
SUPERSPORT