TIGER 900
BLOK & VERMOGEN
Een nadere blik op het blok en de mogelijkheden van de nieuwe benchmark in de categorie avontuur.
In januari 2018 reed een Triumph Tiger-prototype mee in de slopende PanAfrica Rally, waar hij tijdens zijn debuutoptreden, na de meest onherbergzame gebieden op aarde te hebben doorkruist, een zilveren medaille behaalde in de maxi-trail-klasse van de woestijnrally.
Dit fantastische succes was een belangrijke mijlpaal in het ontwikkelingsprogramma voor de nieuwe Tiger 900 en zijn geheel nieuwe blok. Het was ook een geweldig voorbeeld van hoe deze opwindende nieuwe serie profiteert van de prestaties van de verbeterde 900 cc driecilindermotor, de innovatieve technologie voor comfort, controle en betrouwbaarheid en de veelzijdigheid en wendbaarheid die u nodig hebt om elk avontuur met vertrouwen aan te gaan.
TIGER 900 cc BLOK
DRIECILINDER MOTOR
Met een hoger vermogen van 900 cc en een innovatieve nieuwe configuratie levert het geheel nieuwe Tiger 900-blok meer vermogen over het gehele toerentalbereik, met een piekvermogen van 95 pk (70 kW) bij 8.750 tpm en 9% meer dan de vorige generatie in het middenbereik. Het koppel is ook aanzienlijk verhoogd, met een piek van 87 Nm bij 7.250 tpm, wat maar liefst 10% meer is dan de vorige generatie.
Het nieuwe 900 cc driecilinder blok is ontworpen met nieuwe 'Siamese' liners die meer capaciteit en koppel mogelijk maken, een nieuwe krukas die het motorkarakter en het geluid verbetert, een nieuwe balansas voor de nieuwe ontstekingsvolgorde, en nieuwe nokkenassen, zuigers en drijfstangen.
NIEUWE ONTSTEKINGSVOLGORDE
Een nieuwe en unieke ontstekingsvolgorde van de motor zorgt voor een duidelijk verbeterd karakter en gevoel, voor een nog meer betrokken rijervaring.
Terwijl de vorige generatie Tiger 800 een 240o gelijkmatige ontstekingsvolgorde had, beschikt de nieuwe Tiger 900 over een innovatieve 1,3,2 ontstekingsvolgorde - beginnend bij 180o van 1 tot 3, 270o van 3 tot 2 en vervolgens weer 270 o van 2 tot 1.
Deze nieuwe ontstekingsvolgorde levert een lage down punch en een diepe grom, met behoud van alle soepelheid van een driecilinder, het opwindende middengebied op de toerenteller en verbazingwekkend piekvermogen.
Het resultaat is een beter inlaatgeluid onder belasting, meer feedback van de motor naar de rijder, een ongelooflijk kenmerkende verbetering van het motorgeluid en een verbeterd bedieningsgemak en gashendelgevoel, waarbij hij harder trekt bij een lager toerental.
BETERE RIJERVARING
Alle Tiger 900-modellen hebben koppelingsbekrachting die is geoptimaliseerd om de koppelingshendel voor de rijder lichter bedienbaar te maken. Dit draagt bij aan het rijcomfort van de Tiger 900, zodat het gemakkelijker is om langer te rijden, maar ook tijdens het stoppen/starten in woon-werkverkeer, zoals in de stad. Hierdoor kan ook de koppeling kleiner worden uitgevoerd, zodat het motorblok smaller is.
De volledig nieuwe dubbele radiator levert betere koelprestaties. Met een beter beheer van de luchtstroom die de omgevingswarmte vermindert die de rijder voelt plus een geoptimaliseerde opstelling die het koelvloeistofvolume vermindert. Er is ook een geheel nieuwe airbox met een gemakkelijk toegankelijk luchtfilter en een lagere motorpositie die het zwaartepunt van de motorfiets verlaagt, wat de wegligging en de balans bij lage snelheden verbetert. Deze nieuwe designs dragen echt bij aan het rijgedrag van deze serie.
TIGER 900 VERMOGEN
Nieuwe getunede chassisconfiguratie met geoptimaliseerd gewicht
De nieuwe Tiger 900 is in totaal 5 kg lichter dan de vorige generatie en heeft een betere wegligging en wendbaarheid dankzij het nieuwe, lichte modulaire frame (bestaande uit een lichter staalbuisframe met een aluminium achtersubframe en geschroefde passagiersteunen), een nieuwe, lichtere motor en hoge specificatie vering en remmen. Het zwaartepunt van elke motorfiets is 40 mm naar voren en 20 mm omlaag geplaatst om een betere gewichtsverdeling tussen het voor- en achterwiel en een betere balans te hebben bij lage snelheden in alle rijcondities. De uitstekende grondspeling van de Tigers blijft bij alle varianten behouden.
Vering van de Tiger 900 GT-serie
De GT-serie is voorzien van geavanceerde vering die is ontworpen om alle uitdagingen aan te kunnen, zowel langeafstandreizen als avonturen in de stad. Beide GT-modellen hebben een nieuwe Marzocchi-veringsspecificatie van hoge kwaliteit, met 45 mm USD-cartridvoorvork met handmatig instelbare compressie- en rebounddemping en een veerweg van 180 mm Aan de achterzijde heeft de GT handmatige instelbare vering met preload en rebound met een veerweg van 170 mm. De topklasse GT Pro heeft een gasdruk RSU met elektronisch regelbare preload en rebound voor een veerweg van 170 mm op het achterwiel. De GT Low Ride Height-versie heeft een veerweg van 151 mm achter.
Vering van de Tiger 900 Rally-reeks
De Rally-reeks heeft een speciale ophanging die klaar is voor geavanceerd offroad rijden, met een nieuwe hoogwaardige Showa-voorvork met 240 mm veerweg, volledig instelbare voorspanning, compressie- en rebound demping. Aan de achterzijde bevindt zich een nieuwe hoogwaardige Showa RSU onder gasdruk met een veerweg van 230 mm die volledig instelbaar is voor de preload, compressie- en rebound demping. Samen zijn ze ontwikkeld om het ultieme vermogen te leveren in het middelzware adventure segment.
Toonaangevende Brembo Stylema®-remmen
Alle modellen in de nieuwe Tiger 900-lijn zijn voorzien van Brembo's eersteklas remmen voor de weg. Dit zijn lichte, compacte, fraai vormgegeven, hoogwaardige Brembo Stylema®-remklauwen met een kleiner volume rond de zuigers en remblokken, waardoor de interne ruimte die wordt ingenomen door remvloeistof wordt verkleind en er directer kan worden geremd. De verhoogde luchtstroom rond de remblokken helpt de remklauwen sneller af te koelen voor nog betere prestaties.
Extra vermogen
De Tiger 900-lijn is standaard voorzien van een volledig nieuw, verstelbaar windscherm, ontworpen om superieure windbescherming te bieden onder alle rijomstandigheden met een eenvoudige, met één hand te bedienen aanpassing die de positie van de aero diffusers van het scherm verandert om de wind van de rijder en de passagier af te buigen, terwijl de wendbaarheid van de motorfiets behouden blijft. Bovendien verbetert een nieuwe, grotere brandstoftank van 20 liter de mogelijkheden voor lange afstanden.
VERSTELBARE ZITHOOGTE
Alle Tiger 900-modellen zijn voorzien van een ingebouwd, eenvoudig verstelbaar zadel met twee zitposities dat is ontworpen om de rijder de zadelhoogte 20 mm te laten verstellen naar de gewenste hoogte. De zadelhoogte van de Tiger 900, GT en GT Pro is 810 – 830 mm en de zadelhoogte van de Rally en Rally Pro is 850 – 870 mm.
Toegankelijke Low Ride Height
Er is een speciale versie van de Tiger 900 GT met een lagere zadelhoogte beschikbaar dat 50 mm lager is dan standaard. Dit wordt bereikt door een groot aantal op elkaar afgestemde veranderingen, waaronder een speciale voorvork en RSU met speciaal getunede achtervering. Net als alle andere Tiger 900-modellen is deze versie met lager zadel voorzien van een extra zithoogteverstelling van 20 mm, wat betekent dat de zithoogte van de Tiger 900 GT LRH (lage rijhoogte) 760 – 780 mm bedraagt.
AANPASSINGSMOGELIJKHEID VOOR A2-RIJBEWIJS
Alle Tiger 900 GT en Rally-modellen kunnen door de dealer worden uitgerust met een set voor het A2-rijbewijs waarmee de motorfiets een uitstekende keuze is voor rijders die op zoek zijn naar een volledig toegankelijke en volledig capabele adventure-motorfiets. Deze bevat een speciaal APS-draaihandvat en motorafstelling waarmee het vermogen beperkt wordt tot 35 kW/47 pk. Het volledige vermogen kan eenvoudig weer door de dealer worden hersteld.
TIGER 900 REEKS
TIGER 900 GT (MY23)
Prijzen Vanaf 14.995,00 €
TIGER 900 GT LOW (MY23)
Prijzen Vanaf 14.995,00 €
TIGER 900 GT PRO (MY23)
Prijzen Vanaf 16.795,00 €
TIGER 900 RALLY (MY23)
Prijzen Vanaf 15.795,00 €
TIGER 900 RALLY PRO (MY23)
Prijzen Vanaf 17.195,00 €