Moto2™
Als exclusieve motorleverancier voor het FIM Moto2™-wereldkampioenschap voorziet Triumph Motorcycles alle teams van 765 cc-driecilinders met racetuning, die elk gebaseerd zijn op de toonaangevende Street Triple RS-motor. Dankzij de ontwikkelingen kan de motor vrijer ademen en hogere toeren draaien, het piekvermogen is meer dan 140 pk (een stijging van meer dan 17% ten opzichte van de productiemotor).
Omdat Triumph en Dorna zich bewust waren van de nabije concurrentie en het grote talent in de Moto2, hebben zij in 2020 ook de Triumph Triple Trophy gelanceerd, die naast het wereldkampioenschap zal worden verreden.
Elk weekend worden opvallende prestaties beloond met punten voor rijders die de hoogste topsnelheid, poleposition en de snelste raceronde behalen.
The 2024 season marks the sixth season of Triumph powering Moto2™ as the Exclusive Engine Supplier.
During the last five years, the Triumph 765cc triple powerplant has redefined the category, with constant development seeing new lap records being broken all the time as we move the Triumph powered Moto2 machines even closer to MotoGP bikes. This makes Moto2 a more relevant feeder series than ever and helps to supercharge the next generation of MotoGP superstars.
2024 sees a shake up in the Triumph Triple Trophy as, for the first time, the winner will be chosen by the fans.
After each race, a panel representing Triumph and MotoGP will select a shortlist of three standout riders from the race weekend. Fans will then be able to vote for their favourite on the MotoGP Instagram channel.
The winner at the end of the season will receive a custom-liveried Triumph Street Triple RS,
Het 2023 Moto2-seizoen is het vijfde seizoen waarin Triumph de exclusieve motorleverancier is voor de Moto2. In die tijd is de Triumph 765cc Triple met ronderecord na ronderecord de nieuwe referentie in z'n categorie geworden en werd de nieuwe generatie MotoGP supersterren klaargestoomd.
De 765 triple werd nog verder ontwikkeld, waardoor de 2023 motoren nu nog meer vermogen leveren over het hele toerenbereik, tot aan de begrenzer op 14.400 tpm (verhoogd met 400tpm), wat leidt tot nog betere prestaties en acceleratie.
Meer kracht en snelheid betekent vereisen sterkere motorcomponenten. Daarom zijn de zuigers vervaardigd van een hoogwaardiger materiaal en zijn de drijfstangen, kleppen en veren volledig nieuw. De hertekende inlaatpoorten en vorm van de nokken zorgen voor een verbeterde stroom van het brandstofmengsel in de verbrandingskamers en de cilinderdruk en -compressie werden verhoogd.
Dat alles geeft de piloten meer mogelijkheden tijdens de race, wat tot meer inhaalmanoeuvres en leukere races zal leiden.