Skip to main content

TRIDENT: TRIPLE-POWERED TRIUMPH LEGEND

1974 Triumph Trident

De originele Triumph Trident bepaalde de nieuwe prestatiestandaard toen hij werd geintroduceerd in 1968. De naam werd geherintroduceerd in 1990 bij de wedergeboorte van het Triumph-merk in Hinckley. 

                                                                                                                                                        Ontworpen door Bert Hopwood en Doug Hele, startte de 3 cilinder Trident de stamboom van 3 cilinder aangedreven Triumphs, die nu ook te vinden zijn in de nieuwe generatie Tiger 900, Tiger 1200 Speed en Street triples en de Rocket 3.      

                                                                                                                                                        Gelanceerd in 1969 onder 2 verschillende merknamen van de BSA group, eigenaar van Triumph en BSA, waren de Triumph Trident en BSA Rocket 3 redelijk identieke motorfietsen, alle twee aangedreven met de krachtige 3 cilinder, welke beide merken racesuccessen opleverden in europa en de us in de seventies. Het meest herkenbare van deze motoren voor Triumph-fans was de legendarische "slippery Sam" die 5 opeenvolgende isle of man tt race overwinningen wist te bemachtigen van 1971 tot 1975.                                             

 

 

 

PETER HATFIELD, TRIUMPH FAN EN VERZAMELAAR, EIGENAAR VAN DE ONDERSTAANDE TRIUMPH TRIDENT UIT 1974, VERTELT ONS WAT DEZE MOTORFIETS ZO SPECIAAL MAAKT

 

 

 

Met een zeer mooie T120R Bonneville uit 1968 al in mijn garage en geen project voor de winter van 2015-2016, kriebelde het om de Trident mijn volgende project te laten zijn - waarvan ik er in het veleden ooit al een had gehad. Ik focuste me op de plek waar 70% van alle Triumphs werden geëxporteerd: de Verenigde Staten van America. Ik vond een zeer nette Trident die bovendien een van de laatste T150-modellen bleek te zijn met schakeling aan de rechterkant. Ik stuurde een e-mail naar mijn vriend in Illinois, Dave Fahringer, en werd de volgende ochtend wakker met de woorden: je bent nu de trotse bezitter van een Trident".

Peter Hatfield with 1974 Triumph Trident

"Na weken wachten, kwam de Trident eindelijk terug naar zijn geboorteplaats. Een eerste lichte restauratie met een nieuwe uitlaat herstelde de esthetiek van de motor. Hij liep echter slecht en de remmen deden het niet. Nieuwe Amal Concentric-carburateurs losten het eerste probleem op, maar het laatste vereiste een drastischer ingreep. Omdat de motor niet helaal origineel hoefde te blijvent, werd er een nieuwe 12" zwevende schijf gemonteerd, samen met een moderne Triumph-hoofdremcilinder, waardoor de motor beter geschikt was voor de huidige wegomstandigheden".

1974 Triumph Trident

Een totale revisie van de elektronica met een op maat gemaakte kabelboom, moderne Triumph-schakelaars en dagrijverlichting hebben het compleet gemaakt. Althans, dat dacht ik. Het gerommel van de primaire kettingkast werd gevolgd met een versleten naaf en koppeling, waarbij beide moesten worden vervangen voor een stillere aandrijving.

1974 Triumph Trident Rewire


"Met zijn 58 pk was de Trident sneller dan zijn rivaal, de Honda CB750, en hij kon het beter aan. Hij is meer dan in staat om het verkeer bij te houden en kan inderdaad menig hedendaagse machine verrassen"".

1974 Triumph Trident at Bristol Show