DE KUNST VAN CHROOM
De Triumph Chrome Collection is ontworpen als unieke en schitterende nieuwe reeks opties voor onze Bonneville- en Rocket-lijn, op een manier die de legendarische stijl verfraait en voortbouwt op Triumph’s toonaangevende reputatie van kwaliteit en afwerking in deze klasse.
Chroom heeft als opvallend ontwerpkenmerk een belangrijke rol gespeeld in de geschiedenis van Triumph, van de originele Speed Twin in 1937 met subtiele details op de verchroomde tank tot de Triton-caféracers in de 60'er jaren met hun opvallende gepolijst metalen tanks, en later bij het begin van de moderne custom classic-generatie.
Voor deze nieuwe limited edition is iedere nieuwe tank van de nieuwe Chrome Collection met de hand perfect afgewerkt in Triumph’s hypermoderne spuiterij, waar het team van experts het proces gedurende vele jaren met meer dan een miljoen verchroomde onderdelen heeft geperfectioneerd. De nieuwe faciliteit werd onlangs door een onafhankelijke gespecialiseerde consultant omschreven als 'op het niveau van een goudsmid'.
Elk van de volledig verchroomde tanks in de Chrome Collection, die verkrijgbaar zijn voor de Bonneville T120, Scrambler 1200, Bobber, Speedmaster, Thruxton RS-caféracer en beide Rocket 3-modellen, is voorzien van handmatig vervaardigde details, polijstwerk en een afwerking die meer dan 5 uur meerwerk ten opzichte van een standaard gelakte tank kosten.
Het polijsten is absoluut essentieel voor de kwaliteit en afwerking van het chroom, omdat ieder minuscuul krasje en elke onvolkomenheid onmiddellijk zichtbaar zouden zijn. Een standaard tank wordt ongeveer 20 minuten gepolijst voordat de lak wordt aangebracht, maar tanks van de Chrome Edition vereisen 3 uur polijstwerk dat met de hand wordt uitgevoerd in Triumph’s nieuwe polijstwerkplaats door een gespecialiseerd team van bijzonder vakkundige medewerkers.
De tanks worden stuk voor stuk verchroomd en het hele proces kost in totaal ongeveer een uur en veertig minuten. Dat is inclusief ultrasoonreiniging en spoelen, het aanbrengen van een duurzame vernikkelde onderlaag en de afwerking met de decoratieve chroomlaag. Dit alles wordt uitgevoerd in één doorlopend proces in een hypermoderne spuiterij. Na een zorgvuldige inspectie van de chroomafwerking gaat de tank verder naar het lakteam van Triumph.
De eerste fase van het lakproces bestaat uit het handmatig aanbrengen van een specifieke harsmaskering die de vorm van de tank volgt. Dit is een ongelooflijk nauwkeurig werkje waarbij de lijn van de maskering exact gevolgd moet worden; het kan 7 keer langer duren dan het maskeren van een standaard tank. Vervolgens wordt een speciale primer aangebracht die is ontwikkeld om de benodigde hechting op het chroomoppervlak te verkrijgen. De tank wordt dan nogmaals geïnspecteerd voordat de laatste lakfase wordt gestart, waarbij de kleur met de hand wordt opgespoten in Triumph's lakspuiterij van wereldklasse. De laatste fase begint met het verwijderen van de maskering, opnieuw een inspectie en dan nog een polijstbeurt voor fijnafwerking van de afwerklaag tussen de lak en het chroom. Daarna volgt nog één inspectie voordat de tank wordt vrijgegeven voor montage op de motorfiets.
Voor de details van echt metaal op de Speed Twin 900, de Scrambler 900 en de Bonneville T100 wordt een uniek proces toegepast dat het team van Triumph in de afgelopen 5 jaar heeft ontwikkeld met gebruikmaking van een innovatie in filamentdunne metalen grafische elementen. Dit nieuwe materiaal voor chroomdetails wordt speciaal geproduceerd in Japan en vergt een zeer geavanceerde vakkundigheid om het zonder beschadiging te verwerken en aan te brengen. Triumph beschikt daarvoor wereldwijd over slechts 2 zeer gespecialiseerde teamleden. Zodra de metalen elementen zijn aangebracht op de gepolijste, gelakte en geïnspecteerde basistank, wordt een dunne laag transparante beschermlak toegevoegd die resulteert in een volmaakt glad oppervlak vóór de laatste polijstbeurt en inspectie.
De prachtige Chrome Edition van deze motorfietsen is slechts één jaar verkrijgbaar en vormt een bijzonder fraaie nieuwe uitbreiding van Triumph’s legendarische Bonneville- en Rocket-lijnen.